יום שישי, 17 באפריל 2009

איך הרב הצבאי הטעה בסיס שלם

כאיש קבע בצה"ל אני מקבל לפחות פעם בשבוע מייל מהרב הצבאי של הבסיס. משום מה כבוד הרב מרגיש צורך לשלוח דואר אלקטרוני לכל הבסיס, גם לחיילים שאינם דתיים או בכלל - אינם יהודים. בדרך כלל המייל הוא יחסית לא מזיק ועוסק בפרשת השבוע, ופרשנויותיה הדתיות והמוסריות. רוב העמיתים שלי בבסיס, בהיותם לא דתיים (או אפילו דתיים שפשוט לא מתעניינים במה שלרב יש לומר), פשוט עשו לעצמם חוק ב-outlook שמוחק את כל המיילים שמגיעים מרב הבסיס. אני לעומת זאת, כנראה מתוך סקרנות מסוימת דווקא כן נוהג לעבור (ברפרוף מה) על דברי הרב.

מספר ימים לפני חג הפסח, בעודי סורק את תיבת הדואר שלי, נחה עיני על דבר דואר חדש מהרב. ציפיתי לעוד מייל חביב על פרשת השבוע ולקחיה המוסריים אבל כשפתחתי את המייל - חשכו עיני. הרב שלח לכל הבסיס "הוכחה" ליציאת מצרים! זה המקום להביא את המייל יוצא הדופן הזה ככתבו וכלשונו:


בס"ד
התעודה המדהימה שנגנזה
פאפירוס איפובר, הינו תיאור חי ורוטט של עד ראיה מצרי ליציאת מצרים.
הפאפירוס המכיל את דבריו של כוהן מצרי בשם איפובר, נרכש בשנת 1828 על ידי המוזיאון של ליידן בהולנד ומספרו הקטלוגי 443. הפאפירוס כתוב על שני צידיו, הוא מכיל 187 עמודים, אך רוב מוחלט של העמודים במצב גרוע מאוד. מאז שנחשף נעשו מספר נסיונות תרגום.
פרופ' עמנואל ווליקובסקי הוא שעמד על ההקבלה המדהימה בין הפאפירוס לכתוב בספר שמות בסיפור יציאת מצרים.
מרוח דבריו של הכותב ניכר שאין הוא כותב שירה או נבואה אלא תיאור קודר של המציאות היומיומית של אותה תקופה שהוא עד להם. מחקרו של פרופ' וליקובסקי, מראה גם שזמן כתיבת הפאפירוס תואם לתקופת יציאת מצרים בתאריך המקובל שלה. מובאים כאן חלק מההקבלות:
ספר שמות - ויהי הדם בכל ארץ מצרים..., ויהפכו כל המים אשר ביאור לדם...ויבאש היאור... ויחפרו כל מצרים סביבות היאור מים לשתות כי לא יכלו לשתות ממימי היאור...
פאפירוס - מכות בכל הארץ. דם בכל מקום . הנהר הוא דם.האנשים נרתעים מלטעום - בני אנוש וצמאים למים. אלה הם מימינו. זהו אושרנו, מה נעשה? הכל נחרב.
ספר שמות -
הנה יד ה' הויה במקנה אשר בשדה בסוסים בחמורים ובגמלים, בבקר ובצאן דבר כבד מאד... ויט משה את מטהו על השמים וה' נתן קולות וברד ותהלך אש ארצה.... ויהי הברד ואש מתלקחת בתוך ברד כבד מאד. אשר לא היה כמוהו בכל ארץ מצרים מאז היתה לגוי... ולא נותר כל ירק בעץ ובעשב השדה ובכל ארץ מצרים... ויך הברד בכל ארץ מצרים את כל אשר בשדה מאדם עד בהמה ואת כל עץ השדה שיבר
פאפירוס - עצים השמדו . אמנם כן, שערים עמודים וקירות נאכלו על ידי האש. מצרים בוכה. ארמון מלוכה בלא רווחיו בלא פירות בלא תבואה, אשר לו הם שייכים החטה, השעורה, האוזים והדגים. אמנם כן, השחת הכל אשר אתמול עוד נראה. האדמה הושארה ללאותה כמו אחרי קציר פשתה. אין למצוא פירות ולא ירק רעב.
ספר שמות - ועתה שלח העז את מקנך ואת כל אשר לך בשדה כל האדם והבהמה אשר ימצא בשדה ולא יאסף וירד עליהם הברד ומתו...
פאפירוס -
ראה, הבקר הופקר ואין איש שיאספם יחד, כל אחד מחפש רק את אלו החתומים בשמו .(2-3: 9)
ספר שמות - ויקם פרעה לילה הוא וכל עבדיו וכל מצרים ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת... ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים מבכור פרעה היושב על כסאו עד בכור השבי אשר בבית הבור וכל בכור בהמה.
פאפירוס - אמנם כן, בני הנסיכים השלכו לעבר הקירות .בתי הסוהר חרבו. היתה צעקה גדולה במצרים. הנהמה נשמעת בכל הארץ, מעורבת בקינות. אמנם כן, הגדול והקטן זעקו הלוואי ואמות. האמנם זה סוף האדם, לא הריון ולא לידה, אוי, תפסיק נא האדמה מן הרעש, ויפסק השאון.
ספר שמות -
וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם הדרך ולילה בעמוד אש להאיר להם...
פאפירוס - ראה, האש עלתה גבוה גבוה, ולהבתו הולכת נגד אויבי הארץ .

משכנע נכון?
אם הייתי קורא את המייל הזה ללא כל ידע בהיסטוריה ובארכאולוגיה הייתי משתכנע כי התרחשות יציאת מצרים היא עובדה היסטורית מוכחת שנמצאת בקונצנזוס המדעי, וכי פאפירוס איפובר (או Ipuwer) הוא אחת מהעדויות ההיסטוריות המוצקות לכך.

מיד אנתח את מכתבו של הרב לפרטיו, אבל אקדים ואומר שבקונצנזוס המדעי לא רק שפאפירוס איפובר אינו מתאר את יציאת מצרים, אפילו ההתרחשות של האירוע הזה מוטלת בספק. לכן אני מוצא את המייל הזה כל כך לא ראוי. זה בסדר שרב הבסיס שולח מיילים תאולוגיים במהותם לחיילים הדתיים בבסיס. אבל כשרב שאינו סמכות בנושאי היסטוריה וארכיאולוגיה שולח לבסיס שלם מייל פסאודו-מדעי שקרי שכל מטרתו היא אישוש היסטורי לאירועי התנ"ך ובעקיפין (או שלא בעקיפין) לקיום האלוהים - זהו קו אדום שלארגון כמו הצבא אסור לחצות בשום אופן. הרב עשה פה שגיאה נוראית, ואת הנזק שהוא גרם לא בטוח שאפשר עוד לתקן.

כעת בוא נתבונן במכתב ביתר תשומת לב:


פאפירוס איפובר, הינו תיאור חי ורוטט של עד ראיה מצרי ליציאת מצרים.


לא נכון. פאפירוס איפוור, לפי מרבית ההיסטוריונים והאגיפטולוגים (אגיפטולוגיה - ענף בארכיאולוגיה שעוסק בחקר מצרים העתיקה): "
מתאר את נפילתה של ממלכת מצרים הקדומה מספר מאות קודם לכן, או לחלופין, נכתב על רקע השתלטותם של ההיקסוס על מצרים (בערך 1750 לפנה"ס)." (וויקיפדיה).


פרופ' עמנואל ווליקובסקי הוא שעמד על ההקבלה המדהימה בין הפאפירוס לכתוב בספר שמות בסיפור יציאת מצרים

אז הפרופסור הזה הוא בטח פרופסור להיסטוריה. או לפחות ארכאולוגיה. לא?
לא. עמנואל ווליקובסקי כלל אינו פרופסור ואף אינו איש מדע. הוא היה בכלל רופא שהתמחה בפסיכואנליזה. כן, קראתם נכון - פסיכואנליזה.
בשנת 1950 הוא הוציא ספר בשם "עולמות מתנגשים" בו הוא אכן עמד על ה "ההקבלה המדהימה" בין הפאפירוס לכתוב בספר שמות. באותו ספר הוא גם "עמד" על כל מני דברים מוזרים נוספים שהמופרך ביותר מבניהם (וזוהי ההיפותזה העיקרית של הספר) הוא שכוכב הלכת וונוס (חמה) הוא בעצם גוש שהתנתק מצדק וחלף ליד כדור הארץ במאה ה-15 לפני הספירה. הוא טוען שהחליפה הזאת אחראית למכות מצרים ושלל אירועים נוספים מהמיתולוגיות של העמים השונים (למשל שקיעת אטלנטיס).

מיותר לציין שדוקטור ווליקובסקי הוא גם לא אסטרונום, נכון?

כמובן שההשערה הזאת כלל לא נתמכת ע"י אסטרונומים ושכשיצא הספר (שהיה דרך אגב רב מכר) הקהילה המדעית החרימה אותו עד כדי כך שהוצאת הספרים הייתה חייבת להפסיק את הדפסתו (אל דאגה, הוא עבר להוצאה אחרת והמשיך למכור יפה מאוד).


מחקרו של פרופ' וליקובסקי, מראה גם שזמן כתיבת הפאפירוס תואם לתקופת יציאת מצרים בתאריך המקובל שלה"


לא נכון. כדי שהתאריכים יתאימו לתיאוריות שלו, "פרופסור" וליקובסקי טען שכל התיארוך של ההיסטוריונים והארכיאולוגים שגוי והזיז את כל ההסטוריה המקובלת של מצרים 540 שנה קדימה! (כפי שמתואר באתר הבא שמזוהה עם עמנואל וליקובסקי)


מובאים כאן חלק מההקבלות:

אז בוא נתעלם משגיאת הדקדוק ונתרכז בטענות עצמן.
במקום לאסוף רק את הקטעים שמסתדרים עם ההנחות של הרב, בוא נתבונן בכל הפפירוס. הנה קישור לתרגום עברי של הפפירוס (שאגב לא תורגם מעולם רשמית לעברית) באדיבותו של סייברדיין מאתר חופש (אתר של עמותה הפועלת נגד החזרה בתשובה).

אני קראתי את הפפירוס ואני ממליץ לכם לקרוא אותו בעצמכם. מקריאה בו די ברור לי שהפפירוס הנ"ל עוסק בתהפוכות חברתיות שהתרחשו במצרים, ולא ביציאת מצרים ע"י העם היהודי. הנה רק כמה ציטוטים שממש לא מסתדרים עם תיאור של יציאת מצרים, אבל מסתדרים יופי עם תיאור של הפיכה חברתית פנים-מצרית וקשיים כלכליים/סביבתיים.

"הוא שלא יכול היה להכין לעצמו זוג סנדלים, הוא עכשיו בעל עושר"

"אכן-כן, אצילים מקוננים, בעוד לעניים יש אושר. כל עיר אומרת: "הבה נגרש רבים מאתנו".
"אכן-כן, אלפנטין, מושבת ת'יניט וה[מקדש] של מצרים העליונה אינם משלמים מסים בגלל מלחמת [אזרחים]... מה התועלת בבית-אוצר ללא הכנסותיו? "
"אכן-כן, כל המשרתות חופשיות בלשונן. כשגבירותיהן מדברות, לטורח הוא למשרתים...."
"אכן-כן, הדרכים [אינן] דרכים שמורות. אנשים יושבים בשיחים עד ש[עובר הדרך] התמים בא, כדי לקחת את משאו ולגנוב מה שעליו. הוא מוכה במקל ונהרג שלא בצדק. אה, יהיה זה סופו של האדם, לא הריון, לא לידה! הארץ תחדל מרעש, ללא קטטה!..."
"ראה, הוא אשר לא הכיר את הלירה הוא (כעת) בעליו של נבל. הוא אשר מעולם לא שר לעצמו (כעת) משבח את אלת המוסיקה..."

טוב, אני לא רוצה להדביק פה את כל הפפירוס, אבל אני מניח שהבנתם את הרעיון.

אז בוא נסכם. לפי וויקיפדיה:

על פי מרבית ההיסטוריונים, הפפירוס מתאר את נפילתה של ממלכת מצרים הקדומה מספר מאות קודם לכן, או לחלופין, נכתב על רקע השתלטותם של ה
היקסוס על מצרים (בערך 1750 לפנה"ס). היו ששיערו בעבר כי הפפירוס מהווה מעין נבואה קדומה (כחלק מהרצון לראות את מצרים כערש הנבואה), אך גישה זו לא התקבלה. לאחרונה אף הועלתה השערה כי הפפירוס נכתב בתור מטאפורה ואגדה בלבד." ... "הקבלה זו בין הפפירוס לבין יציאת מצרים, בדרך כלל נדחית על ידי מרבית חוקרי מצרים העתיקה, באשר גם אלו המתייחסים ליציאת מצרים בתור מאורע אמיתי, מתארכים אותו, על פי מאפייניו הלשוניים, לתקופה המוקדמת ליציאה.

כלומר, מדובר פה בהשערה איוולת, נדחתה על ידי הממסד המדעי שוב ושוב (למשל כאן, כאן, כאן או כאן), וגם אם יש אסטרונומים או היסטוריונים או ארכאולוגים שתומכים בה (ואני לא נתקלתי בכאלה), ברור שאין היא בקונצנזוס המדעי.
כמו שהראה הניסוי של מילגרם, אנשים נוטים לציית ולהאמין לסמכות. רב-סרן בצבא שנושא תפקיד רשמי בבסיס צה"ל הוא סמכות, וכרב בסיס והוא גם עשוי להיחשב על ידי חלק מהחיילים כסמכות רוחנית. לכן מסוכן מאוד שאדם כזה מציג השערות מופרכות כמו אלה של עמנואל ווליקובסקי כעובדות.

אני חושב שתופעות כאלה מסוכנות מאוד למדינת ישראל - החזרה בתשובה בבסיסי צה"ל?? האם אני כהורה אשלח את בני לשרת בצבא שעשוי לשטוף את מוחו? האם אנחנו צריכים תירוץ נוסף להפחתת נכונות השירות הנמוכה גם כך של מועמדים לשירות ביטחון?

אם החזרה בתשובה בבתי ספר אסורה במדינת ישראל, כך צריך לאסור גם תופעות דומות בצבא הגנה לישראל.

19 תגובות:

  1. כל הכבוד על המחקר הרציני.

    אני חושב שיש לך case לעשות reply-all ולהציג לכל מי שקיבל את מייל שטיפת המח המקורי, את הטענות שלך...

    בהצלחה :)

    השבמחק
  2. אגב, שים לב שהכותרת של המייל של הרב הייתה "התעודה המדהימה שנגנזה", כלומר - יתכן שהוא מאמין באיזו תיאוריית קונספירציה להעלים את העדות הזו, שבגללה אין היא מקובלת על הממסד המדעי. כמובן שעם סוג כזה של טיעונים קשה מאוד להתמודד.... אבל סתם כדאי להתכונן למה שהוא יענה לך ולנסות למקד את הדיון לחלק העקרוני - פשוט לא נראה שהתעודה מדברת על מה שהוא טוען שהיא מדברת (ולא להגרר לויכוח על מידת הקבלה של הקהילה המדעית, אם כי להדיוטות ארכיאולוגים {שאינם מאמינים בתיאוריות קשר} כמוני זה כנראה מדד טוב)

    השבמחק
  3. הי רוני,
    מצטרף לעפרי. יש מקום לתגובה במייל, ועדיף להתמקד בעובדות - קטעי הפפירוס שאינם מדברים על יציאת מצרים. בתור דתי, אני לעיתים מרגיש שלא בנוח כאשר אני נתקל בהוכחות כאלו.

    מעניין אותי לדעת מה אתה חושב על יציאת מצרים האפיקורסית לגמרי של אחד העם:
    http://benyehuda.org/ginzberg/Gnz018.html

    השבמחק
  4. אני מצטרף לאיתן.
    אני לא מבין למה חשוב לרב להוכיח שכתוב באיזה פפירוס על יציאת מצרים, ולמה חשוב לך להפריך את זה (חוץ מבשביל להוכיח שהרב טועה ומטעה).
    הסיפור והמיתוס הוא חזק, וכמו שמיכה גודמן אומר בסרטון הזה: http://www.youtube.com/watch?v=EbgvvB-YbzA
    השאלה הארכיאולוגית (היה או לא היה) לא חשובה מבחינת ההווה והרלוונטיות של הסיפור לימינו.

    השבמחק
  5. ofri - באמת? אני דווקא חשבתי לבקש ממנו באופן כללי לא לשלוח מיילים בנושאים מדעיים. אחרת אני אצטרך לדבר איתו כל פעם ופעם שהוא שולח כזה משהו...
    איתן -  דבריו של אחד העם מרתקים. אני לא חושב שהם באים בסתירה לעקרון הסקפטיות והחשיבה הביקורתית. אם אני מבין אותו נכון, הוא אומר שהוא עצמו סקפטי לגבי קיומו של משה במציאות ההיסטורית, אך מוסיף ואומר שהקיום ההיסטורי לא באמת חשוב, אלא האופן שבו החברה היהודית רקמה את דמותו הוא המעניין. ואילו אני חושב - ששניהם מעניינים ופשוט שייכים לתחומים שונים. הראשון לתחום ההיסטוריה והשני לתחום האנתרופולוגיה/סוציולוגיה.
    דוד - לי די ברור למה הרב מנסה להוכיח את זה. כי הוא רוצה שאנשים ישתכנעו שזה נכון. למה הוא רוצה שאנשים ישתכנעו שזה נכון? אני חושב שהסיבה העיקרית היא מכיוון שהוא חושב שזה עשוי לקרב אנשים לדת היהודית. ואני גם חושב שהוא צודק בהנחה שלו.
    ולמה חשוב לי להפריך את זה? כי חשובה לי האמת. חשוב לי שהמודל של אנשים על העולם יהיה כמה שיותר דומה לעולם כפי שהוא באמת. אני חושב שזוהי אולי הבעיה הכי גדולה של האנושות כיום. אבל זה כבר נושא לפוסט שלם.

    האמת שלשאול "למה חשובה לך האמת?" נראית לי שאלה מאוד מוזרה... קשה לי להסביר את זה כי זה פשוט מאוד חשוב בתחושה שלי. זה כמו שישאלו אותי "למה אסור לרצוח?". לא יודע למה אסור לרצוח. אני פשוט מרגיש שאסור. אבל זה באמת נושא לפוסט שלם...

    השבמחק
  6. תענה לו... באימייל לכולם

    השבמחק
  7. Reply All שיכלול מכתב מנומס אך מנומק ומפורט שמסביר למה הכל שטויות במיץ. הוא יבין לבד את הרמז...

    השבמחק
  8. רוני ידידי,
    מעיון מעמיק בדבריך המלומדים, לא יכול הייתי שלא להגיב לאחריתם. בפתח המגילה, אתה בוחר להזדהות כאיש קבע, קרי - ככזה שבחר לקשור גורלו עם המערכת הא-דמוקרטית שנקראת צבא ההגנה לישראל.
    בסייפת הדברים - אתה בוחר להביע הרהור פומבי באשר לנכונותך לשלוח את בנך לשירות צבאי בצבא שעשוי - שומו שמיים - לשטוף את מוחו.
    אוי לאזניים השומעות ואבוי למחשבה המפרשת את המסתתר אחרי דבריך - האם כמשרת קבע ו/או כאזרח במדינת ישראל - אתה בכלל מהרהר בזכותו וחובתו של בנך לשרת את מדינתו ?
    אני, חילוני גמור, סבור שאין בדברי הרב הזה ולו קרדום לחפור בו. הכל - הבל הבלים.
    אני, מאידך - משרת שני עשורים (בקירוב) בגאווה רבה את מדינת ישראל, אדמתה, אזרחיה, אותך (כדי שתוכל לנהל בלוג באינטרנט), את הרב הצבאי (שיוכל לשלוח הגיגים בלתי הגיגים ברשת האינטרנט), ואת בנך העתיד לבוא - כדי שיוכל גם הוא, לתרום את חלקו הצנוע לבטחונה של הארץ הזו, ובתוך כך - לבטחונו שלו.

    כן פפירוס או לא פפירוס, כן כפיה או לא - אם יש לך הקל שבספקות לעניין נכונותך לשלוח את בנך למלא את חובתו האזרחית - בחן בחינה מעמיקה את עשייתך היומיומית כמשרת קבע, או בכלל את משקלה של האזרחות הישראלית בעולם הערכים שלך.

    הקלות הבלתי נסבלת שבה נתפס קיומה של מדינת ישראל בקרב אזרחיה - מעמידה בכל יום ביומו את המשך הקיום הזה - על כרעי תרנגולת. חלחול הקלות הזו גם לתוכנו משרתי הקבע, שתתבטא בהטלת ספקות בחובת עשייתנו - תהא המסמר האחרון בארון הקבורה של הערכיות הציונית ובה בעת - של קיומה של המדינה הזו.

    כאזרח המדינה המדהימה הזו (לא כל שכן כמשרת קבע) - הנהנה מפירותיה (שלהם אין אח ורע בעולם כולו!!) הנאה צרופה - לרבות היכולת האבסורדית להטיל ספק באמירות חבריה, מצופה ממך (וכך עליך לצפות מעצמך, לפחות לטעמי) להיות ראשון השולחים את בניו למלא חובתם האזרחית - הערכית והמוסרית. הדרך להתמודד עם קיר טיפוס אינה לאגפו מסביב, כי אם לטפס מעליו, ואם אתה חושש משטיפת מוח שיחווה בנך מפני יועצי אחיתופל, השכל לחנכו בדמותך, בערכיך וביעדיך.

    לולא היו שולחים כולם את בניהם ובנותיהם לצבא "הזה" (ומאבדים חלק מהם - אותם הזכרנו זה מקרוב), סביר שלא יכול היה כבוד הרב להפיץ את דברי האיוולת שלו, כמו שלא יכול היית אתה לפרסם את דעתך המלומדת בגנותם ובגנות הכוונה המסתתרת אחריהם.
    אוי לנו, אם נבחן את חובתה של השליחות הלאומית המחייבת כל אחד מאיתנו - עפ"י התועלת הפוטנציאלית שלה בעבורנו.

    בלוגים באינטרנט לא מגנים על גבולות.

    אבירם (לוחם ותיק, אוהב המדינה, וחרד (חילוני) לגורלה).

    השבמחק
  9. אבירם - קודם כל תודה שהשקעת מזמנך (ואני יודע שהוא יקר) בכתיבת התגובה. עכשיו בקריאה חוזרת של הבלוג אני רואה כיצד אמצעי ההקצנה הרטורי בו נקטתי כדי לחדד את הבעיתיות של הטפה דתית במסגרת צבאית עשוי היה להתפרש כאילו אני שוקל לא לשלוח את בני לצבא, בגלל שאיזה רב שולח לו מדי פעם איזה מייל מטופש כזה או אחר.

    הכוונה הייתה בדיוק ההיפך - להתריע מפני תופעה שאם תתגבר תהווה גורם נוסף שעשוי להפחית את הנכונות לשרת בקרב האוכלוסיה החילונית.

    אני שמח שהברהת את הנקודה. אשנה את הפוסט בהתאם.

    השבמחק
  10. פבל, רק בשביל להיות סגור על עצמי, אתה מתכוון לכבוד הרב או לרוני? :)

    השבמחק
  11. http://www.youtube.com/watch?v=-qmglGWMsdk&feature=related
    מדובר בביל היקס
    הייתי ממליץ על לראות חלק מהמערכונים שלו על אמונה.
    וכמובן ג'ורג' קרלין:
    http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

    השבמחק
  12. בלינק שצירפתי תמצאו הוכחות ארכאולוגיות ליציאת מצרים.

    השבמחק
  13. כל הכבוד על המחקר! הפוסט שלך חוזר לקבל תוקף ורלוונטיות כי אותו הרב שלח אתמול את אותו המייל לאותה התפוצה. בדיוק חיפשתי באינטרנט מקורות להפריך את דבריו וגליתי שעשית את העבודה בשבילי :)

    השבמחק
  14. לא הבנתי איך אתה סותר את הפפירוס על ידי טיפול בפרטים שוליים
    מי היה פרופ וליקובסקי וכו
    אתה לא יכול להתכחש שבויקפדיה גם אני וגם אתה יכולים לכתוב ממצאים
    אבל אותי בתור לא דתי זה מאד שיכנע

    השבמחק
  15. איתמר - אכן שמעתי שהוא שלח את המייל בשנית. חבל מאוד. אני שמח שמצאת את הפוסט הזה מועיל.
    אנונימי -
    1. העובדה שווילקובסקי אינו היסטוריון היא מהותית, מכיוון שהוא עוסק בטיעונים היסטוריים.
    2. לגבי וויקיפדיה, נסה לכתוב שטות בוויקיפדיה ותראה איך בדיוק תוך 2 דקות השטויות שכתבת נמחקות. רמת האמינות של וויקיפדיה גבוהה מאוד, ולפי מחקרים היא יותר מדוייקת מאקציקלופדיות מסורתיות. פרט לכך וויקיפדיה מביאה את המקורות שמהם היא לקחה טענות. כנס לכאן http://en.wikipedia.org/wiki/Ipuwer_Papyrus
    וראה מה המקורות ההיסטוריונים גורסים.
    3. האם קראת את הפפירוס במלואו? אם לא, קרא אותו. אני סבור שאם תעשה זאת תווכח שהקשר שלו ליציאת מצריים קלוש ביותר.
    4. ברור שבתור דתי זה לא שכנע אותך. זה נובע מהעובדה שאתה רוצה שהמסמך הזה יהיה תיאור של יציאת מצריים וזה פוגע באובייקיביות שלך.

    השבמחק
  16. בעיניי זה לא משנה אם הפפירוס הזה מצליח להוכיח את יציאת מצרים או לא,אין היום שום דרך מדעית להוכיח שמשהו קרה או לא קרה,ההוכחות (לכאן או לכאן) הן בנות אלפי שנים ומספיק שתנסו לדבר עם מס' חברי ילדות שלכם (נניח מכיתה א') על אירוע מסוים שקרה בזמנו תראו שכל אחד זוכר את זה אחרת (על אחת כמה וכמה כשמדובר בחתיכות חרס או מגילות בנות אלפי שנים שפתוחות לפרשנויות של כל מי שרואה אותן) מעבר לזה תזכרו שגם בתקופת מלחמת ששת הימים נאצר המשיך לפרסם ברדיו ידיעות שהמצרים הגיעו לתל אביב אז ככה שאפילו אם הצליחו לאמת שממצא מסוים שייך לתקופה מסוימת זה לאו דוקא אומר שמה שנכתב בו אמיתי...

    השבמחק
  17. אוקיי לא ממש הבנתי את מטרת המחקר....כאילו אתה מנסה להראות שאין אלוקים?!שהתורה לא נכונה?!ואחרי זה אתה עוד אומר שהצבא עושה שטיפת מוח?!!תראה איך אתה מדבר!!אתה משכנע פה אנשים שאין אלוקים...וכועס על הצבא שאומר שיש?!!ומה הקשר לשלוח את הילדים?!!מה אכפת לך שאומרים את זה?!אם אתה לאמין בדרך שלך תלך איתה ואל תפחד מהשפעות של הסביבה...אבל אם אתה מפחד כניראה שיש סיבה...כי אתה יודע שיש אלוקים!!וכולם יודעים!!אתם פשוט לא מוכנים להודות בזה!!ועצם זה שעשיתה את המחקר הזה מראה שאתה יודע שיש אבל פשוט מנסה לשכנע את עצמך שהשקר שלך נכון...

    השבמחק
  18. אנונימי - מטרת המחקר היא להראות שהפפירוס לא מהווה ראייה היסטורית ליציאת מצריים, ושרב צבאי בצה"ל מפרסם מאמרים שיקריים לכלל החיילים בבסיס.
    לגבי ההקבלה שאתה עושה בין "שטיפת המוח" שאני עושה בבלוג לבין זו הצבאית, שים לב שאני אדם פרטי ושאני לא מכריח אף אחד להכנס לבלוג שלי. הצבא לעומת זאת הוא מסגרת של כפייה (למי שתורתו אינה אומנותו). יתר על כן היא מערכת היררכית. לכן הביטוי שטיפת מוח מתאים לה ואינו מתאים לבלוג.

    מה אכפת לי שרב הבסיס אומר שקרים? כי אני חושב שזה לא נכון והאמת חשובה לי.

    לגבי הטענה שלך שאני יודע שיש אלוהים ויותר מזה שכולם יודעים שיש אלוהים, היא פשוט איננה נכונה. מצטער. אני ועוד הרבה אנשים אחרים חושבים שאין אלוהים. באמת חושבים כך. תתמודד.

    השבמחק