יום שישי, 24 באפריל 2009

אין לך ראש פתוח!

יש לי ידידה שהייתה הולכת לקוראת בקפה.

כשהיא סיפרה לי את זה, אמרתי לה שאני לא מאמין שאנשים יכולים באמת לקרוא בקפה.
בתגובה היא הפליאה בתיאורים נלהבים על כל הדברים שהקוראת בקפה לא יכלה בשום פנים ואופן לדעת עליה אבל ידעה בכל זאת, ועל מגוון ניבויים מניבויים שונים שהיא ניבאה והתאמתו מאוחר יותר, ועוד גדולות ונצורות.
אז לא ממש השתכנעתי מהאנקדוטות הללו וניסיתי להסביר לה מדוע (למשל העובדה שאנשים נוטים לשכוח עובדות שלא מסתדרות להם עם התאוריה ולזכור עובדות שכן, או העובדה שיש פרס של מליון דולר לכל מי מפגין יכולת על-טבעית בסביבה מבוקרת ועד היום אף אחד לא לקח אותו, או העובדה שאם היו ראיות אמינות לתופעות זאת הייתה מזמן עובדה מדעית, או זה שאין שום מנגנון סביר שיגרום למשקעים מהקפה שאני שותה להגיד משהו לגבי העתיד או העבר שלי).

בתגובה - היא כעסה מאוד ואמרה לי - "למה אתה כזה סגור? תפתח קצת את הראש!"

זאת הייתה הפעם הראשונה שהפנו כלפי את טיעון "הראש הפתוח". מאז עברו אולי 13 שנים ושמתי לב שההאשמה הזאת חוזרת שוב ושוב בשיחות עם אנשים שנוטים להאמין בתופעות על-טבעיות או לא מדעיות, או בכלל עם אנשים שרוצים שתסכים עם הדעה שלהם בלי שתפעיל עליה חשיבה ביקורתית. מעכשיו כל פעם שמישהו יאשים: "אין לך ראש פתוח!" אני אפנה אותו לסרטון המצוייר הבא שעושה עבודה מעולה לדעתי בהפרכת הטיעון המעצבן הזה...



דרך אגב תעיפו מבט על הסרטונים האחרים שלו. הם לא רעים בכלל.

3 תגובות:

  1. כן. זה מעצבן לאללה. הסרטון הזה מצוין. גם המשתמש QualiaSoup מצוין. אני רשום אליו.

    השבמחק
  2. הסרטון הזה מעולה - פשוט, ענייני ומדוייק.

    הרגע ראיתי אותו פעם ראשונה, ואני שוקל לפנות אל היוצר כדי ליצור גרסה מתורגמת שלו, ולנסות להפיץ אותו בצורה יותר המונית פה בארץ.

    Post מעולה - בהחלט טענה שלי אישית קשה להתמודד איתה כשזורקים לי תוך כדי ויכוח.

    השבמחק
  3. matanzg - אשמח לעזור לך אם אתה אכן הולך על זה.

    השבמחק