יום שלישי, 21 ביולי 2009

דה קרימינליזציה של סמים

אני מכיר פושעים. אנשים שאם היו מרשיעים אותם לפי חוקי מדינת ישראל הם עשויים תיאורטית לשבת עד 20 שנה בבית הכלא. רוב הסיכויים שגם אתם מכירים לפחות פושע אחד כזה – מדובר בכל אדם שמחזיק ברשותו סם בלתי חוקי כלשהו (כולל מריחואנה) בכמות כלשהי (מעל 15 גרם – עד 20 שנה בכלא. פחות מ-15 גרם – עד 3 שנים בכלא).

בפוסט הזה אנסה להתמודד באופן ביקורתי עם נושא מדיניות הסמים של העולם המערבי. זה אינו אחד מנושאי הליבה של הבלוג, אבל נראה לי שההתמודדות עם בעיית הסמים בארצות הברית (שפחות או יותר קובעת גם את מדיניות הסמים שאר העולם המערבי ובפרט ישראל) לוקה בטמינת ראש רצינית ביותר בחול והתעלמות מעובדות חשובות שעשויות לגרום לשינויי מדיניות משמעותיים.

s p l i f f # o n e h u n d r e d s i x t y f i v e by splifr

[תמונה ע”י splifr]

1969. נשיא ארצות הברית ריצ’ארד ניקסון מקים את “הוועדה הלאומית על מריחואנה ושימוש בסמים” (וועדת שפר). הוועדה ממליצה על דה-קרימינליזציה של אחזקת מריחואנה לשימוש אישי, בין היתר מכיוון ש:

החוק הפלילי הינו כלי גס מדי להפעלה על אחזקה של סמים לשימוש אישי, אפילו אם הכוונה היא להפחית שימוש. אשמה הפלילית לא ראויה במקרה זה. הנזק הראלי והפוטנציאלי של השימוש במריחואנה לא גדול מספיק כדי להצדיק את החדירה של החוק הפלילי להתנהגות הפרט, צעד אותו החברה שלנו לוקחת רק בלית ברירה.

ניקסון קובר את תוצאות הוועדה, ומכריז בשנת 1971 על מדיניות “המלחמה בסמים”, מדיניות שכוללת מאמצים למניעת הברחות, איסור גורף על שימוש בסמים והקמת מערך הסברה ופרסום.

עברו כמעט 4 עשורים מאז, ומדיניות הסמים האמריקאית נותרה כמעט ללא שינוי. יתר על כן, התפישה האמריקאית התבססה על ההנחה שהמדיניות צריכה להיות גלובלית כדי שהיא תהיה אפקטיבית. תפישה זו גרמה לארצות הברית להפעיל מגוון רחב של כלים פוליטיים וכלכליים על מנת לגרום למדיניות הסמים האמריקאית להפוך למדיניות הסמים של העולם המערבי כולו. עובדה זו גרמה לכך שאין הרבה מדינות מערביות עם מדיניות סמים שונה מהותית מזו של ארצות הברית. ולכן אין הרבה מידע לגבי גישות שונות לטיפול בבעיית הסמים.

teenager-drug addicts by kr4gin.

[נערים מכורים לסמים בבניין נטוש בסנט פטרסבורג, רוסיה. תמונה ע”י kr4gin]

עם השנים התעוררה בציבור האמריקאי ובקרב האקדמיה (בעיקר כלכלנים ואנשי בריאות הציבור) תחושה שמשהו כאן לא עובד. ואכן, אם מסתכלים על דפוסי השימוש בסמים בחברה האמריקאית נראה שמדיניות “המלחמה בסמים” לא שיפרה מהותית את מצב בעיית הסמים במדינה. נכון להיום 49% מתלמידי כיתה ח’ בארצות הברית השתמשו בסמים לא חוקיים, כל אמריקאי שישי ניסה קוקאין (קישור למחקר) והשימוש בקוקאין גדל פי 5 בין השנים 1972 ל-1988. יתר על כן למדיניות האמריקאית היו כמה תוצאות לא מכוונות, למשל כליאה במספרים מסיביים של אנשים על עבירות סמים (לפי וויקיפדיה 59.6% מהכלואים בבתי הכלא ב-1996 ישבו על עבירות סמים), הגדלת כמות המריחואנה שגדלה בתוך גבולות ארצות הברית ופיתוח זנים יותר חזקים (עקב קשיים בהברחות מבחוץ) גידול בהברחת הקוקאין (קל יותר לשנע קוקאין יחסית למריחואנה והקוקאין הוא ובעל שולי רווח רחבים יותר), והפיכת המריחואנה לגידול הכי רווחי בארצות הברית, עד כדי כך שהוא שווה את משקלו בזהב.

יתר על כן, מדיניות הסמים של ארצות הברית פעלה בצורה לא מבוקרת במשך עשורים שלמים. למעשה הפעם הראשונה בה הממשל האמריקאי הזמין מחקר על מדיניות הסמים שלו עצמו הייתה ב-2001 (שלושים שנה אחרי תחילת המדיניות הנוכחית!). המחקר של ה-NRC קבע כי

מערכות הניטור של השימוש בסמים אינם ברמה המספקת בכדי לתמוך את מגוון ההחלטות שעל האומה לקחת... אין זה מוסרי למדינה זו להמשיך לבצע מדיניות ציבורית בסדר גודל כזה ומחיר כזה מבלי שיש בידנו אמצעים לבדוק האם מתקבל ממנה האפקט הרצוי.

ואכן, הדיון הציבורי בנוגע למדיניות הסמים בארצות הברית היה תמיד רווי בטיעונים ספקולטיביים, אידאולוגיים וזורעי פחדים וכמעט חף טיעונים אמפיריים פרגמטיים. הוא היה “תקוע” שנים רבות בוויכוחים פילוסופיים לגבי זכותה של המדינה להתערב בענייני הפרט, ובהפחדות של ה-DEA וארגונים דומים שטענו כי דה-קרימינליזציה של סמים תגרום לזינוק שיעור משתמשי הסמים בסמים (בייחוד קטינים), זינוק בשיעור הפשיעה, מחיר חברתי כבד, החמרה במצב האומה, והפיכת המדינה למוקד של תיירות סמים.

וכאן נכנסת לתמונה מדינה אירופאית קטנה ושמה פורטוגל. ב-1 ביולי בשנת 2001 נכנס לתוקפו חוק שמשמעותו דה-קרימינליזציה מלאה של כל הסמים, כולל מריחואנה, קוקאין והרואין. בו ביום הפכה פורטוגל למדינה עם החוקים המתירניים ביותר לגבי שימוש בסמים מכל מדינות האיחוד האירופי והעולם המערבי בכלל, כולל המדינה שנחשבת הכי מתירנית, הולנד (שם בספר החוקים הסמים אינם חוקיים, אבל במקרה של מריחואנה בחלק מהמקומות במדינה החליטו לא לאכוף את החוקים).

Cocaine by Nightlife Of Revelry.

[תמונה ע”י Nightlife Of Revelry]

אז למה פורטוגל עשתה דבר מוזר שכזה? לא מדובר כאן באיזה מדינה מתירנית, ליברלית ועשירה שהחליטה לעשות ניסוי חברתי בסמים כדי להפסיק את התערבות המדינה בענייני הפרט. להפך, מדובר במדינה שהיא אחת מהמדינות העניות ביותר באיחוד האירופי שחוותה בשנות ה-90 עלייה חמורה ובלתי נשלטת בשימוש בסמים כולל שיעורי מוות מסמים קשים ואיידס שזינקו ויצאו משליטה. ב-1998 כשהמצב היה קשה מתמיד הממשלה החליטה להקים וועדה שתפקידה היה ללמוד את בעיית הסמים הקשה במדינה ולמצוא דרכי פעולה להלחם בה. הוועדה החליטה שדה-קרימינליזציה היא הדרך הכי האופטימלית לטפל בבעיות אלה.

השיטה הפורטוגלית לטיפול בסמים מתנהלת פחות או יותר באופן הבא: קודם כל, סחר בסמים הוא עדיין עבירה פלילית שהעונש עליה עשוי להגיע לשנות מאסר רבות. השימוש בסמים לעומת זאת למרות שאינו מותר לא נחשב עבירה פלילית אלא עבירה אדמיניסטרטיבית שמטופלת ע”י מוסדות שאינם מוסדות הטיפול בפשיעה (כלא, בתי משפט וכו’). אדם שנתפס ע”י שוטר כשברשותו סמים לשימוש פרטי מקבל מהשוטר זימון לוועדה שממונה ע”י משרד הבריאות ומורכבת מ-3 אנשים. יש להתייצב לוועדה עד 72 שעות מקבלת הדו”ח. הוועדה בוחנת את דרכי הטיפול המתאימות בבעיית הסמים של האדם וברוב המוחלט של המקרים (85%) והיא מסתיימת ללא כל עונש, בהמלצה ללכת לטיפול גמילה. במקרים אחרים הוועדה נותנת קנס קטן. וזהו.

העובדה שפורטוגל פועלת כבר 8 שנים תחת מנגנון דה-קרימינליזציה של כל הסמים אינה ידועה כמעט מחוץ לחוגי קובעי מדיניות הסמים ועד לא מזמן גם בתוכם. כל זה השתנה במחקר שערך מכון קאטו בארצות הברית לגבי תוצאות הדה-קרימינליזציה של סמים בפורטוגל. התוצאות היו חד משמעיות – הדה-קרימינליזציה בפורטוגל היא הצלחה מובהקת בכל פרמטר. למשל בקבוצת הגיל של ילדים בכיתות ז’-י”ב השימוש בכל סוגי הסמים ירד משמעותית מאז מאז 2001. המדיניות הקטינה בצורה משמעותית גם את הבעיות הנלוות לשימוש בסמים כגון איידס ומוות ממנת יתר (281 מקרי מוות ב-2001 ממנת יתר לעומת 133 ב-2006). סך הכל בכל שכבות הגיל במדינה שיעור השימוש בסמים עלה, אך יחסית לשאר המדינות באיחוד האירופי מדובר בעלייה מתונה מהממוצע. למשל עבור שימוש במריחואנה, השיעור בפורטוגל הוא 8.2% בעוד הממוצע האירופי הוא 25%.

אז למה זה עובד? הסברה העיקרית היא שמרגע שהממשלה מפסיקה להתייחס למכורים בתור פושעים, מפסיקה לכלוא אותם להכתים את שמם וכיוצא באלה, האנשים הרבה יותר פתוחים לקבלת הסברה וטיפולים מהמדינה ולא מפחדים להיחשף בפני גורמים ממשלתיים. כלומר – יש כאן הסרה של חומה שנבנתה בין הממשל למכורים. כמו כן כמות גדולה מאוד של תקציבים מתפנים מכליאה וטיפול פלילי במכורים לסמים לטיפול שיקומי או מונע (הסברות בבתי ספר וכו’).

Mexican Heroin 05 by mexadrian.

[מכור לסמים במכסיקו. תמונה ע”י mexadrian]

ההצלחה חסרת התקדים של מדיניות הסמים של פורטוגל העירה גם את האו”ם שבמשך שנים התעלם מנושא הדה-קרימינליזציה של סמים והוא מתייחס לנושא בצורה רצינית בדו”ח הסמים העולמי השנתי לשנת 2009:

כבר זמן רב מתייחסים למדיניות הסמים כבעיה של אכיפת חוק, והגישה המסורתית הייתה פשוטה: לעצור את מפירי חוקי הסמים ולהחרים להם אותם… מטרת המעצרים וההחרמות הללו היא הרתעה, נטרול ושיקום של עברייני סמים. עבור סוגים מסויימים של עבריינים, המעצרים אינם משיגים אף אחת ממטרות אלו באופן יעיל, וכשמפעילים את המדיניות הזו ללא אבחנה, התוצאה היא בזבוז משאבים יקרים. בפרט, נדיר שמאסר של משתמשי סמים הוא אפקטיבי.

לגבי טיפול במשתמשים במקום כליאה שלהם:

ניתן להרתיע משתמשים מזדמנים על ידי סנקציות הרבה פחות נוקשות. יש לעזור למכורים להפסיק עם התמכרותם ע”י טיפול… יש להתרכז בלתת עונשי מאסר לעבריינים אלימים… רוב אספקת הסמים נצרכת על ידי מספר קטן יחסית של מכורים קשים. טיפול במכורים הקשים [במקום כליאתם] יפחית בצורה משמעותית את הביקוש… הטענה החזקה ביותר נגד השיטה הנוכחית של מדיניות הסמים היא האלימות והשחיתות הקשורים לשוק השחור.

לגבי הענישה המוגזמת:

בסופו של יום, המערכת הפלילית היא מכשיר גס מדי לבעיית הסמים… מחקרים מראים שיותר אכיפה אינה בהכרח יותר טובה… אנשים שמוכנים להסתכן במוות על ידי בליעה של קילוגרם קוקאין עטוף בקונדום בלבד כנראה שאינם מרגישים מאוימים מאפשרות של כליאה… החוק חייב לתת אלטרנטיבות למעצר כששוטר נתקל בכמויות סם קטנות. חשוב שהתקרית תתועד וההזדמנות להכווין את המשתמש לטיפול אם נדרש, אבל אין צורך לבזבז שטח יקר בבית כלא על עבריינים מסוג זה. לפי סקרים בין רבע לחצי מהאוכלוסיה של ארצות באירופה ובאמריקה החזיקו סמים בשלב כזה או אחר בחייהם. רובם נותרו אזרחים פרודקטיביים. רק באחוז קטן מהמקרים הללו, מעצר והסטיגמה המתלווה אליו תהייה ראויה…

לגבי המדיניות בפורטוגל:

פורטוגל היא דוגמה למדינה שהחליטה לאחרונה לא לשים משתמשים בסמים בכלא… העבירות נופלות תחת החוק האדמיניסטרטיבי ולא תחת החוק הפלילי. אנשים שמחזיקים כמות קטנה של סמים לשימוש אישי… חייבים להופיע בפני וועדה. דפוסי השימוש של החשוד מנותחים בוועדה והוא עשוי להקנס, להיות מופנה לטיפול, או לתקופת תנאי… תנאים אלו משאירים את הסמים מחוץ לידיהם של אלו שהיו נמנעים מהם במערכת מבוססת איסור מלא, אך עם זאת מעודדת טיפול על פני כליאה. שיטה זו גם מספיק מרתיעה תיירים כדי למנוע תיירות סמים. כמו כן נראה שמספר בעיות הקשורות בסמים הפכו פחות חמורות מאז הדה-קרימינילציה בפורטוגל.

אפילו בארצות הברית, המובילה הבלתי מעורערת של מדיניות הסמים הנוכחית הרוח משנה את כיוונה. לאחרונה הוחלט בממשל אובאמה לא להשתמש יותר במונח “המלחמה בסמים” מכיוון שהוא “לא פרודוקטיבי ומנוגד למדיניות שמעדיפה טיפול על פני כליאה”. בשנת 2004 הנשיא לעתיד ברק אובאמה אומר בעימות טלוויזיוני שהוא בעד דה-קרימינליזציה של סמים (כמובן שלקראת הבחירות הוא הכחיש את האמירה בטענה שהוא לא הבין בדיוק מה זה דה-קרימינליזציה):



אחד העקרונות החשובים ביותר של חשיבה ביקורתית הוא קבלת החלטות מבוססת עובדות, ולא מבוססות אינטואיציות. ראינו שבקשר למדיניות הסמים זוהי לא הייתה המתודולוגיה במשך המון שנים. סוף סוף מתחילה להצטבר מסה קריטית של ראיות לטובת מדיניות סמים שונה מהותית מהמדיניות שלנו היום. גם אם זה לא אינטואיטיבי, יש יסוד סביר להאמין שדה-קרימינליזציה של סמים היא דרך נכונה יותר לטפל בבעיית הסמים מאשר הדרך הפחות מוצלחת של “המלחמה בסמים” נוסח ארה”ב. המסקנה - עד שאין בידינו עובדות מוצקות, אל לנו להיות בטוחים יותר מדי בעמדותינו. או כמו שאמר ברטרנד ראסל הדגול:

הבעיה עם העולם היא שהמטומטמים הם בעלי ביטחון עצמי מופרז והחכמים מלאי ספק.

14 תגובות:

  1. אני מניח שבבחירות הבאות תצביע לעלה ירוק...

    אגב מעניין לקרוא את גישת הרשת למלחמה בסמים לכל הנושא:
    http://www.antidrugs.org.il/template/default.asp?maincat=5&catid=109&pageId=570&parentId=&keyWord=%E7%E5%F7

    בישראל יש תמיכה מסוימת בדה קרמיניזציה של סמים...

    נדב

    השבמחק
  2. נדב, למה שתניח כזה דבר?
    אני ממש לא מתכנן להצביע לעלה ירוק, מכמה סיבות:
    1. הנושא הזה לא מספיק חשוב לי, בין היתר מכיוון שאני לא צורך סמים :-)
    2. אני לא נוהג להצביע למפלגות סקטוריאליות
    3. עלה ירוק בעד לגליזציה מלאה של סמים בניגוד לדה-קרימינליזציה ואני לא בטוח שאני תומך בגישה הזאת
    4. הם נראים לי חבורה של מטומטמים

    לגבי הרשות למלחמה בסמים, מההכרות המוגבלת שלי עם הגוף הזה מדובר באחד הגופים הכי לא ביקורתיים שיצא לי להיתקל בהם. כל מה שהרשות למלחמה בסמים יודעת להגיד זה "סמים זה פוייה! סמים זה קקי", כאילו זה הוויכוח בכלל, כאילו התומכים בדה קרימינליזציה טוענים שסמים זה טוב ושכולם צריכים להתחיל לקחת סמים...

    השבמחק
  3. למה אתה לא קורא את הלינק שצרפתי? שובב,
    זהו קישור למסמך עמדות של הרשות שבו הם מצהירים שהם בעד דה-קרימינליציה חלקית, בעיקר שהם לא רוצים להיות "שפני נסיונות" של השיטה.

    האתר של הרשות דווקא אתר מושקע ויש שם מחקרים רבים שנעשו או בתהליך בארץ או בעולם.

    נ.ב. אני מחכה לפוסט על טענת השען :-)

    השבמחק
  4. כבר פעם שניה שאתה מניח הנחה לא נכונה :-)
    בהחלט קראתי את הלינק, וביליתי באתר של הרשות לא מעט זמן כתחקיר לפוסט הזה. כמו ה-DEA האמריקאי, זהו גוף שבעיקר מפזר הפחדות לגבי מה יקרה ביום שאחרי, וכמו האמריקאים, גם הרשות למלחמה בסמים לא מבוקרת כמו שצריך. מכיוון שאנחנו סה"כ מחרים מחזיקים אחרי ארצות הברית בהיבט הזה, אני מניח שעד שארה"ב לא תשנה את החוקים גם אנחנו לא נשנה.
    לגבי הד-קרימינליזציה החלקית שהם תומכים בה - למיטב ידיעתי מדובר בהלך רוח ולא בחקיקה. הלך רוח אינו מנגנון מספיק יציב כדי להגדיר מדיניות דה-קרימינליזציה ברורה. כמו כן הייתי שמח לראות שם מחקרים על הדה-קרימינליזציה בפורטוגל. אני לא מצאתי שם.

    השבמחק
  5. אחלה פוסט.

    כהרגלי, תגובה קשורה רק באופן קלוש למדי: הספר "מיליון רסיסים קטנים" של ג'יימס פריי מאוד מומלץ - סיפור אמיתי על הגמילה שלו מהתמכרות קשה מאוד לסמים ולאלכוהול.


    אגב, יש נושא הרבה פחות סקסי, אבל קבלת ההחלטות כנראה הייתה דומה: למה זה לא חוקי לדבר בטלפון תוך כדי נהיגה כאשר אתה מחזיק את הטלפון, ולעומת זאת זה חוקי כאשר אתה משתמש בדיבורית? כל המחקרים מראים שגורם הסיכון הוא עצם השיחה. אין שום ייתרון לדיבורית... ועדיין, לך תדבר עם מחוקק על זה.

    השבמחק
  6. ofri, הסיפור כנראה לא לגמרי אמיתי : http://www.thesmokinggun.com/archive/0104061jamesfrey1.html
    אבל הוספתי אותו ל-wishlist שלי ב-www.readernaut.com.

    לגבי הדיבורית, לא ידעתי. מעניין...

    השבמחק
  7. פוסט מעניין.
    מעורר מחשבה - מה המקום של חוקים שלא נאכפים. רק גורם לזלזול בחוק.

    השבמחק
  8. אף פעם לא השתמשתי בסמים לא חוקיים ואף-פעם לא הייתי "בעדם" בשום דרך. אבל בשנים האחרונות חל בי שינוי הדרגתי בעמדתי בנושא זה של המעמד החוקי הראוי של הסמים. ככל שעבר הזמן כך השתכנעתי יותר ויותר בעמדה שאתה מציג כאן. מדיניות הסמים הנוכחית פשוט לא עובדת.

    מה שאני לא ממש מסכים איתו זה הזלזול המשתמע מהפוסט בויכוחים ה-"פילוסופיים". העקרון של מגבלות הכוח של המדינה אל מול האזרח הוא טיעון מפתח. זה לא רק שזה לא עובד. זה גם שזה לא צודק. יש הרבה דברים שאולי היו עובדים אבל לא היינו רוצים שהמדינה תעשה אותם. ויותר מכך, הצרה במקרה זה נובעת מהחשיבה הבעייתית שלמדינה זכות לרמוס את האזרחים לטובת מה שהיא מבינה כראוי חברתית. בארצות הברית יש הסתייגות בריאה מהתערבות יתר של המדינה בחיי האזרחים. חבל שהיא לא פעלה מספיק במקרה הזה, כי זה היה חוסך הרבה צרות.

    השבמחק
  9. דוד, לגבי חוקי סמים - הבעיה היא שכרגע לא ניתן להפוך אותם לחוקיים מכיוון שמדינות המערב חתמו על מספר אמנות בנושא הסמים, ולגליזציה של סמים מהווה הפרה שלהן. לדוגמה, הוועדה בפורטוגל שהחליטה על דה-קרימינליזציה קבעה מראש שהיא לא תשקול את חלופת הלגליזציה המלאה כדי לא להפר את האמנות. אפילו כשהיא חוקקה את חוקי הדה-קרימינליציה נשמעו קולות שטענו שזוהי הפרה של האמנות.

    באופן כללי, נדמה לי שחוקים שלא נאכפים באמת מהווים בעיה, דווקא לא מהיבטי הזלזול בחוק, אלא כי מצב כזה אינו בר-קיימא ועשוי להשתנות בקלות יחסית ופתאום להפוך המון אנשים לפושעים.

    השבמחק
  10. SilentMike, אני מסכים שהגבלת הכוח של המדינה אל מול האזרח הוא עקרון חשוב (דרך אגב מתוך טיעון פרגמטי של שימור חופש הפרט בטווח הארוך). הבעיה עם עקרונות כאלה היא שהם עמומים משהו ולא ברור מה קורה כשהם סותרים עקרונות אחרים. למשל, אם בפורטוגל כמות המכורים להרואין הייתה עולה ל-10% מכלל האוכלוסייה הייתי מתנגד כנראה לחוק דומה במדינת ישראל, מכיוון שהנזק שנגרם לאזרחים במקרה זה גדול יותר מהתועלת שהם מרוויחים בעקבות הגדלת חופש הפרט. יתר על כן, עקרונות מוסריים הם לפעמים בעלי אופי אקסיומטי ומאוד קשה לשכנע אנשים אחרים להמיר אותם בעקרונות אחרים. לעומת זאת בעזרת שיקולים פרגמטיים יותר קל לשכנע. והנה במקרה שבו אנו דנים יש התלכדות בין העיקרון של הגבלת כוח המדינה לבין הפרגמטיזם של הפחתת כמות מכורים. לכן נראה לי מיותר להמשיך להתווכח במישור הפילוסופי שהוא מבוי די סתום (כפי שמוכיחות 40 שנות וויכוח בארה"ב), כאשר יש טיעונים חזקים מאוד שמשכנעים את כולם, ולא רק את מי שמחזיק בהשקפה פוליטית כזו או אחרת.

    השבמחק
  11. רוני,

    אתה מפגין בפוסט הרבה ביטחון עצמי יחסית למה שהייתי מצפה לאור הציטוט מראסל.

    ולעניינו. הדיון שלך נערך לפי הנחות היסוד הבאות:
    א. שימוש בסמים הוא רע.
    ב. שאיפתנו כחברה היא למנוע מאזרחינו שימוש בסמים.

    כמו כן אתה בוחר שלא להתעמת עם ההנחה:
    ג. יישום שאיפתנו מסעיף ב' יכולה להתבסס על שימוש בכח האכיפה של המדינה.

    בלי הרבה קשר, אני בטוח שתסכים שיש בידנו אינספור דוגמאות לפיהן:
    ד. אכיפת חוק מגבירה את שמירתו בפועל.

    ולכן נראה לי שאפשר די בקלות להגיע לידי מסקנה מבוססת עובדות שסביר שאכיפה רצינית של איסורי סמים תגביר את שמירתם.
    האם הסקנת המסקנות הזו אינה מבוססת על עובדות ?
    אלו עובדות חסרות לך ?

    אה.
    אבל יש בעיה. ישנן עוד כמה עובדות. אתה מציין ש: (א) בארה"ב האכיפה אינה מועילה. (ב) ובפורטוגל דווקא הפחתת האכיפה הועילה.

    איך זה מסתדר ?
    ובכן הפתרון לתעלומה יכול לנבוע מכיוונים שונים. בינהם:
    (א) אמנם ברוב החוקים אכיפה מובילה לשמירה, אך לא כן בסמים. (למה דווקא בסמים. האם רק קלים או גם בקשים?)
    (ב) אכיפה רצינית אכן מובילה לשמירת החוק, אך אכיפה רופסת אינה מועילה, ולעיתים אף מזיקה. (האם גם בסינגפור אכיפת החוק נגד סמים אינה מועילה ?)

    מדוע לדעתך העובדות מובילות דווקא לפתרון הראשון, ולא לפתרון השני ?

    השבמחק
  12. eitan,

    עברתי שוב על הפוסט כדי לחפש איפה אני מביע בו בטחון עצמי רב מדי. האמירה הכי שיפוטית שמצאתי היא "יש יסוד סביר להאמין שדה-קרימינליזציה של סמים היא דרך נכונה יותר לטפל בבעיית הסמים מאשר הדרך הפחות מוצלחת של “המלחמה בסמים” נוסח ארה”ב". האמת שזה לא נשמע לי בטחון עצמי מופרז מדי, בהתחשב בנתונים ובעובדה שזוהי העמדה הרשמית של האו"ם. כמו כן כשמביעים עמדה שהיא נגד הקונצנזוסאני מרגיש שלפעמים מותר, כאמצעי רטורי, להפגין טיפה יותר בטחון עצמי.

    לגבי שאלתך, לפי הנתונים נראה כי לפחות יחסית למדיניות הנוכחית, דה-קרימינליזציה היא שיפור. לא דנתי כלל באלטרנטיבה השנייה שאתה מציע - לשנות את המדיניות לכיוון של אכיפה מוגברת. עם באלטרנטיבה הזו כלל לא עסקתי בפוסט הזה, כי למיטב ידיעתי האכיפה כלל אינה רופסת בארצות הברית. להיפך, יש שם חוקי סמים דראקוניים, יש מדינות בארה"ב שמענישות במאסרי עולם על עבירות סמים, ואחוז גדול של האסירים בבתי הכלא האמריקאיים יושבים על עבירות סמים.

    אשמח אם תביא נתונים (אולי מסינגפור) שמראים על מדינה שהחריפה את מאמצי האכיפה שלה ושינתה משמעותית את כמות המשתמשים והכי חשוב, את הנזק הנלווה של שימוש (איידס, מוות ממנת יתר, אבטלה של מכורים וכו'), שכן זהו פרמטר מאוד חשוב - ייתכן שאכיפה גבוהה תוריד את כמות המשתמשים, אבל תהרוס לחלוטין את החיים של האנשים שכן השתמשו למרות שהם יכלו להיות אזרחים מועילים לעצמם ולחברה.

    לגבי כיוון (א) שהעלת, תיאוריה אחת שעלתה במוחי כרגע יכולה להיות למשל, שאזרחים נוטים לעבור על חוקים יותר כשהם חושבים שהחוקים אינם צודקים או שרירותיים, ופחות אם הם חושבים שלחוקים יש סיבה טובה.

    נדמה לי שרוב האנשים יסכימו שלעשן סמים אינו מהווה עבירה חמורה ברמה המוסרית, בניגוד לגניבה למשל.

    אני חושב שיש קורלציה מסויימת בין סוג עבירות שאי המוסריות שלהם מוטלת בספק (סמים, הימורים, זונות, זכויות יוצרים, וכו') לבין המידה בה העברה נפוצה באוכלוסייה. יתר על כן, עכשיו כשאני מסתכל על העבירות האלה אני גם רואה שלכל עבירה כזאת יש מספר מדינות מערביות שבהן אין הפעולה מוגדרת כעבירה כלל.

    זה סתם רעיון, אל תקח אותו ברצינות רבה מדי, אני בטוח שאנשים אחרים יכולים לחשוב על רעיונות נוספים שעשויים להסביר תופעה כזאת.

    דרך אגב, באירן יש עונש מוות על עבירות סמים, ובכל זאת יש להם בעיית סמים רצינית.

    השבמחק
  13. שלום רוני,

    ראשית לגבי נושא הביטחון העצמי. כתבת:
    " המסקנה - עד שאין בידינו עובדות מוצקות, אל לנו להיות בטוחים יותר מדי בעמדותינו. או כמו שאמר ברטרנד ראסל הדגול: הבעיה עם העולם היא שהמטומטמים הם בעלי ביטחון עצמי מופרז והחכמים מלאי ספק."

    אם הבנתי את דבריך נכון, הרי ששבעלי הביטחון העצמי המופרז הם אלו הסוברים שקרימנליזציה תפחית את השימוש בסמים, וביטחונם העצמי המופרז גרם לכך שדעתם התקבלה על רוב מכתיבי המדיניות.
    הצמדת התואר "מטומטם" לאסכולה זו, מחייבת לדעתי ודאות ברמה גבוהה שאכן מדובר בטעות (אין טעם לטעון "ייתכן והוא מטומטם"). לכך התכוונתי בהתייחסי לביטחון העצמי שהפגנת בכתיבתך.

    ברור לי שכתיבה פולמוסית מובילה לאמירות נחרצות. ואכן כתיבתך יפה וסוחפת. אלא שקהל קוראיך עלול לקבל את הרושם כאילו אתה באמת בטוח במה שאתה כותב, בעוד שאתה בסך הכל נותרת מלא ספק.


    לגבי דרישתך לנתונים מסינגפור - אין כלל צורך בנתונים הללו. כיוון שכותרת הבלוג (המרשים) שלך הוא חשיבה ביקורתית, אני מעדיף להשתמש בהנחות שאתה כבר מקבל, ולא להפתיע אותך עם מידע חדש שעוד לא היכרת (וגם אני לא). אני מניח שאתה מקבל את ההנחה שבדרך כלל אכיפת חוק מגבירה את שמירתו (אחרת, היית מציע להפסיק לאכוף גם איסורי גניבה). על כן, גם אני וגם אתה אמורים להיות די מופתעים מהמחקרים שציטטת, וממדיניות האו"ם שאומצה בעקבותיהם לפיה אכיפת חוקי סמים מפחיתה את שמירתם במקום להגבירה.

    ההפתעה אמורה להוביל אותנו לחשיבה כיצד לפשר בין הנחות היסוד והעובדות שהתגלו לנו. ניסיון כזה הזכרת בתגובתך, אך סייגת אותו מיד:
    "תיאוריה אחת שעלתה במוחי כרגע יכולה להיות למשל, שאזרחים נוטים לעבור על חוקים יותר כשהם חושבים שהחוקים אינם צודקים או שרירותיים, ופחות אם הם חושבים שלחוקים יש סיבה טובה.... זה סתם רעיון, אל תקח אותו ברצינות רבה מדי, אני בטוח שאנשים אחרים יכולים לחשוב על רעיונות נוספים שעשויים להסביר תופעה כזאת."

    נראה לי שבלי דיון מעמיק המסביר מדוע דוקא בנושא הסמים אכיפת החוק מפחיתה את שמירתו במקום להגבירה אנו עלולים להגיע למסקנות שגויות. למשל, לאור ה"תיאוריה" שהזכרת, הייתי מצפה שהאו"ם יסביר לנו איך להסביר לחברה שחוקי הסמים הם צודקים ובלתי שרירותיים, במקום לבטל את האכיפה שלהם. (בינתיים אני נשאר בהנחת היסוד שאני ואתה מסכימים ששימוש בסמים הוא רע, ושהיינו רוצים שהחברה שלנו תמנע ממנו. שאם לא כן, ברור מדוע לא נצליח לשכנע אחרים שאיסור הסמים הוא צודק. תקן אותי אם אני טועה.)

    השבמחק
  14. איתן,

    ראשית תודה על תשומת הלב שאתה משקיע בקריאת הבלוג ובהתייחסות אליו. נחמד לדעת שמישהו אשכרה קורא את זה :-)

    שנית תודה על המחמאות לבלוג.

    כעת לגבי דבריך :
    יש לי ביטחון רב בטענה שהבקרה על מדיניות הסמים של ארצות הברית לא הייתה מספקת. לכן אני מרגיש דווקא בסדר עם הציטוט - הם מטומטמים לא כי הם טעו (אולי) אלא כי הם לא אספו נתונים לגבי האפקטיביות של שיטת המלחמה בסמים שלהם.

    לגבי ההנחות - אני טוען שהצורך בהם לא כזה גדול, מכיוון שיש לנו ראיות עובדתיות שמצביעות על כך שהאלטרנטיבה הפורטוגלית טובה יותר מהאלטרנטיבה האמריקאית. אפשר לנסות ולחשוב למה, ואכן בנייר של מכון קאטו מופיעים הסברים לכך (למשל - העובדה שמכורים לסמים נגמלים באחוזים גבוהים יותר כי הם לא מפחדים לבקש עזרה מהמדינה), אבל בשורה התחתונה, זה לא כזה משנה למה זה עובד, משנה האם זה עובד. זה לא אומר כמובן שאין אלטרנטיבות שיעבדו יותר טוב, אבל בהנתן שתי האלטרנטיבות - האמריקאית והפורטוגלית, נראה שהפורטוגלית עדיפה.

    דרך אגב, אני לא ממש מסכים עם ההנחה הסמוייה שתמיד כשיש בעיה בחברה, קרימינליזציה היא הפתרון הכי אפקטיבי. יש מגוון מנגנונים לטיפול בבעיות שעשויים להיות יותר טובים.

    דוגמה מצויינת לכך היא הנהגת תכנון המשפחה באיראן של שנות השמונים שם הם הצליחו תוך 15 שנה לרדת מ יותר מ-6 ילדים למשפחה ל-2.5 ילדים למשפחה, ע"י פרסום וקורסים להורים.

    דוגמאות נוספות הם המלחמה באיידס למשל, שנוחלת הצלחה בעולם המערבי ע"י הגברת מודעות ולא ע"י קרימינליזציה של מין לא מוגן, למשל.

    שים לב שהפתרון הפורטוגלי אינו סתם דה-קרימינליזציה, אלא הוא כולל מנגנונים שלמים שתומכים בטיפול אפקטיבי במכורים, וחינוך הציבור, מנגנונים שמשתמשים במשאבים כלכליים שבמדינות אחרות "מתבזבים" על אכיפה. לכן - אני לא רואה כאן שום סתירה לתפיסה שאכיפת חוק מגבירה את שמירתו.

    השבמחק