יום שישי, 22 במאי 2009

האמריקאים נעשים אתאיסטים

לפני כחודשיים פורסם בארצות הברית סקר ARIS, סקר טלפוני גדול שבחן את ההשתייכות הדתית של אזרחי ארצות הברית. בסקר השתתפו 54,461 אמריקאים שהוגרלו לפי מספרי טלפון . בתקציר התוצאות מוצגת השוואה בין תוצאות הסקר הנוכחי (2008) לבין סקרי ARIS הקודמים (1990 ו-2001). המספרים של הסקר די מדהימים. כשמסתכלים על הנתונים (במסמך עצמו או למשל בוויזואליזציה היפה שעשו לנתונים ב-U.S.A Today) אפשר לראות שתוך 18 שנים בלבד:
  • ארצות הברית נעשתה פחות נוצרית - חלה ירידה של 10% בכמות הנוצרים בארצות הברית, מ-86% ב-1990 ל- 76% ב-2008.
  • אחוז האנשים ללא השתייכות דתית (אתאיסטים, אגנוסטיקנים ואנשים שאמרו שהם לא מזדהים עם אף דת מסוימת) כמעט הכפיל את עצמו (!) מ-8.2% ב-1990 ל-15.0% ב-2008.
  • החלשות הנצרות לא נובעת מהתחזקות דתות אחרות אלא מדחייה של הדת הממוסדת ככלל
  • בכל מדינה ומדינה בארצות הברית מספר הלא-מאמינים גדל.
  • רק 0.7% מהאמריקאים מזהים עצמם כאתאיסטים ורק 0.9% מזהים עצמם כאגנוסטים. לעומת זאת כאשר הם נשאלים את השאלה הבאה: "בהתייחס לקיום האלוהים, האם אתה מאמין ש":
  1. אין כזה דבר
  2. אי אפשר לדעת
  3. אני לא בטוח
  4. יש כוח עליון אבל אין אלוהים אישי
  5. יש אלוהים אישי
  6. מסרב לענות
  • רק 69.5 אחוז ענו כי הם מאמינים באל אישי, יותר מ-12% אמרו שהם אתאיסטים/אגנוסטים/לא בטוחים, ו-12% מאמינים בכוח עליון אך לא באל אישי. המשמעות היא כנראה שהמילה אתאיסט היא מילה טעונה בארצות הברית ויש לה משמעויות נלוות, ולא טובות במיוחד.
  • החילון הרציני של האומה האמריקאית התרחש דווקא בשנות התשעים (מ-8.2% ל-14.2%) והתקדם בקצב הרבה יותר אטי בשנות ה-2000 (מ-14.2% ל-15%). האם הגורם הוא השמרנות שאחזה את האומה האמריקאית לאחר אסון התאומים? האם בגלל ממשל בוש הנוצרי? אולי בגלל אופי דפוסי ההגירה לארצות הברית ממדינות אסיה? אשמח לשמוע ממישהו ניחושים.
  • המדינות שעברו חילון הכי מהיר הן מדינות ניו אינגלנד, כלומר המדינות בצפון מזרח ארה"ב. החילון שם הגיע במדינות כמו וורמונט וניו-המפשייר לכדי 21% ו-20% בהתאמה. זהו גידול משמעותי מאוד.
  • המדינות שעברו חילון הכי אטי הן בעיקר מדינות הדרום, כאשר המתחלנות הכי איטיות הן ארקנסאו (מולדתו של ביל קלינטון) ומיסיסיפי, שבהן מספר האנשים הלא-משוייכים דתית גדל רק ב-2% ו-3% בהתאמה.
אז חברים, נראה שיש מקום לשמחה וגם לתקווה. אזרחי ארצות הברית מאבדים אט-אט את אמונתם בדת הממוסדת. ודרך אגב, מצבנו בישראל אפילו יותר טוב (כאשר מגדירים שלהיות לא דתי זה טוב) מזה של האמריקאים: לפי הסקר הזה של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה 13% לא מאמינים באלוהים, ו-24% לא בטוחים אם יש או אין. כלומר סה"כ 63% מהישראלים מאמינים באלוהים (יחסית ל-70% אצל האמריקאים).

לסיום ארצה לשאול שאלה אחת קטנה: למה? למה האמריקאים נעשים אתאיסטים? האם זה בגלל ההתקדמות המדעית שסוגרת יותר ויותר פערים באי-הידיעה שלנו על העולם? האם זה בגלל העליה ברמת החיים? אולי האינטרנט? אולי התחזקות האינדיבידואליזם ואבדן הקהילתיות? אינני יודע. מאוד הייתי רוצה לדעת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה