יום שבת, 20 ביוני 2009

אינטרנט מביא סרטן

בבלוג של עידו קינן התפרסמו התמונות הבאות של מודעות נגד האינטרנט בבני ברק.


אז חוץ מזה שזה קצת משעשע יש כאן משהו מאוד מטריד, מנקודת מבט של חשיבה ביקורתית. החברה החרדית (או לפחות חלק ממנה) פשוט החליטה באופן קולקטיבי להפסיק להשתמש בשכל שלה לצורכי הבנת העולם, ולהאציל את כל פונקציות ניתוח המציאות למספר קטן מאוד של אנשים, המכונים רבנים, ללא מנגנוני ביקורת. מכיוון שהרבנים הללו לעולם לא נדרשים לעמת את דבריהם עם המציאות, הם מגיעים למצב כל כך מנותק ומגוחך שהם מרגישים בנוח לכתוב משפטים כמו "אינטרנט מביא סרטן" או "האינטרנט גורם למחלות קשות" בלי בכלל שיעלה בדעתם לבדוק האם משפטים אלו נכונים או לא בעולם האמיתי.

האם זה מפתיע שאנשים שתפיסת העולם שלהם מעוותת ולא מציאותית מקבלים החלטות לא נכונות לגבי החיים שלהם?

מניתוח של הלמ"ס עולה כי ההכנסה החודשית לנפש (כולל קצבאות) בשכונת מאה שערים בירושלים עומדת על 225 ש"ח (!), זאת בהשוואה למשל לכוכב-יאיר שם ההכנסה לנפש עומדת על 3664 ש"ח. כלומר, תושב מאה שערים עני פי 16 מתושב כוכב יאיר, ועני פי 8 מתושב ממוצע של מדינת ישראל (1725 לנפש).
לפי עיתון הארץ, העיר בני ברק היא העיר עם שיעור הזכאות לבגרות הנמוך ביותר במגזר היהודי במדינת ישראל 16.2% אל מול כוכב יאיר (במקום הראשון) עם 85.2%.

כך נראית חברה שאיבדה את הקשר שלה עם המציאות. עוני, בורות, נחשלות, ואינטרנט, שמביא סרטן.

[הבלוג של עידו קינן]

3 תגובות:

  1. היי
    אחלה בלוג
    נעים מאוד
    לא הבנתי אבל למה לומר "להפסיק להשתמש בשכל שלה לצורכי הבנת העולם, ולהאציל את כל פונקציות ניתוח המציאות למספר קטן מאוד של אנשים". הרי כל המהות של דת היא שליטה על אנשים. אם אנשים יתחילו לחשוב בצורה עצמונית זה לא יעבוד. כמו למשל הבחרה הציונית דתית שהמתפלגת לנוער גבעות משיחי ולסוגים שונים של דתל"שים.

    השבמחק
  2. iHanuka, תודה רבה. נעים גם לי מאוד.
    לגבי עניין השליטה, כמובן שיש בדת פן של שליטה אבל אני חושב שהסממן הכי בולט של רוב הדתות ששרדו את השנים הוא פן השימור העצמי. כלומר - דחיית כל האלים האחרים, הגדרת האמונה העיוורת כערך חיובי (בעיני אחד הערכים הכי שליליים שיש), והוקעה חברתית של אנשים שמפסיקים להשתייך לדת.

    השבמחק